۱۳۹۷ دوشنبه ۲۸ خرداد - اِلأِثنين ٤ شوال ١٤٣٩
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 عوارض کمبود ویتامین D و راه های درمان آن چیست؟

کمبود ویتامین D موجب افسردگی، ریزش مو، احساس ضعف در ماهیچه ها و... می شود. راه های درمان کمبود ویتامین دی و عوارض آن را در این خبر بشناسید.

 باشگاه خبرنگاران جوان؛  ویتامینD  از جمله ویتامین های ضروری و مفید برای بدن به شمار می رود که نبودش عوارض مختلفی در پیش دارد. به همین خاطر در این مقاله سعی داریم شما را با "عوارض کمبود ویتامین D"   آشنا کنیم تا به اهمیت و ارزش این ویتامین در سلامت خود پی ببرید.

اهمیت ویتامین D  در سلامت بدن انسان

ویتامین D برای حفظ سلامتی  برخی اعضای بدن مانند ماهیچه ها، استخوان ها، دندان ها و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت  و با ارزش است. ولی ویتامین D از آن ویتامین هایی است که به سختی می توان در منابع  غذایی معمولی آن را به دست آورد. به همین خاطر توصیه می شود از فرآورده های مختلفی مثل شیر یا غلاتی  که با این ویتامین غنی شده اند ، استفاده گردد. چنان چه بدن شما به اندازه کافی ویتامین  D  دریافت نکند با مشکلات سلامتی مواجه خواهید شد. در ادامه با ما همراه شده تا عوارض کمبود ویتامین D و راه های درمان آن را بشناسید.

عوارض کمبود ویتامین D  در بدن شامل چه مواردی می شود؟

احساس درد و ضعف در ماهیچه های بدن  بر اثر کمبود ویتامین D

ماهیچه ها جهت عملکرد مناسب و صحیح نیاز به ویتامین D دارند به همین خاطر در صورت تامین نشدن این مقدار مشکلات مختلفی ممکن است برای یک فرد به وجود آید. زمانی   احساس ضعف در ماهیچه های بدنتان  بیشتر آشکار می شود که  به بیماری هایی نظیر عفونت های ویروسی ( آنفولانزا ) مبتلا  گردید.  شدت احساس درد در افراد مختلف متغیر است و در صورت بی توجهی عواقب بدی را به دنبال دارد.

احساس سرگیجه و سردرد بر اثر کمبود ویتامین D

 افراد مبتلا به فشار خون بالا اغلب دچار کمبود ویتامینD  هستند و بیشتردچار سرگیجه و سردرد می شوند. فشار خون بالا قاتل خاموش جان انسان نامیده می شود، چرا که یکی از عوامل سکته های مغزی و قلبی به شمار می رود. این در حالی است که  بیمار  هیچ علائم هشداری در خود نمی بیند. به همین خاطر بهتر است هر از گاهی برای چک آپ وضعیت سلامتی تان به پزشک بروید.

کمبود ویتامین D عاملی برای ایجاد  عفونت‌های مکرر در بدن

اگر سیستم ایمنی بدن شما به اندازه کافی قوی نباشد احتمال دچار شدن شما به عفونت های اداری و مشکلات تنفسی زیاد است.  از جمله علل ضعف در سیستم ایمنی بدن نیز کمبود ویتامین D  است. این ویتامین  برای عملکرد مناسب  بدن اهمیت زیادی دارد. وجود ویتامین دی کافی در بدن از سرماخوردگی و آنفولانزا به ویژه در کودکان جلوگیری به عمل می آورد .

مشکلات گوارشی یکی دیگر از عوارض کمبود ویتامین D

افراد مبتلا به بیماری های سلیاک، التهاب روده-IBD، سوزش سردل یا یبوست  با مصرف ویتامین D می توانند سرعت عبور مواد غذایی در بدن خود را کاهش دهند.  لازم به ذکر است که بین مشکلات گوارشی بدن مثل سلیاک و مشکلات سلامت رابطه ای قطعی حاکم است.

عرق بیش از حد بر اثر کمبود ویتامین D

اگر بدون  هیچ دلیل مشخصی بیش   از حد عرق می کنید، احتمال این که به کمبود ویتامین دی دچارید زیاد است. برای تشخیص بهتر به پزشک مراجعه کنید.

 احساس افسردگی به خاطرکمبود ویتامین D

افسردگی را می توان از علائم کمبود ویتامین D  دانست. فرد افسرده اغلب احساس ناراحتی ، بی ارزشی و... می کند. اما خبر خوب این جا است که در اغلب مواقع می توان با کسب ویتامین دی لازم افسردگی را از بین برد.

ریزش مو به علت کمبود ویتامین D  در بدن

ریزش مو به کمبود ویتامین دی در بدن مربوط می شود. چنان چه سطح ویتامین های بدن برای زمانی طولانی کم تر از حد معمول خود باشد، مواد غذایی لازم جهت طی یک چرخه طبیعی رشد به فولیکول های مو نمی رسد. به همین خاطر پس از مدتی موها شکننده و حساس  شده و در نتیجه دچار ریزش می شوند. ویتامین D  از مهم ترین ویتامین های لازم جهت رشد مو است. در کنار این وجود ویتامین C  و بیوتین نیز برای رشد بهتر مو مهم به شمار می رود. اگر فردی بتواند  مقادیر کافی از این ویتامین ها را به بدن خود برساند، دارای موهایی زیبا  با رشدی مناسب خواهد بود.

راه های درمان و جبران کمبود ویتامین D در بدن

در ابتدا شما باید جهت اطلاع از کمبود ویتامین D  در بدنتان یک آزمایش خون ساده بدهید. برای خواندن آزمایش خون به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید. اما اگر در آزمایش خون شما مشخص شد که دچار کمبود ویتامین دی هستید، با راه های زیر آن را درمان کنید.

مواد غذایی دارای  ویتامین D

  •  زرده تخم مرغ
  • ماهی های چرب ( تن و سالمون)
  • جگر گوساله
  • انواع پنیر
  • لبنیات
  • آبمیوه
  • غلات
  • آبمیوه
  • انواع نوشیدنی های گیاهی غنی  شده ( شیربادام )

استفاده از مکمل های غذایی ویتامین D

به بزرگسالان زیر 70 سال در روز مصرف  600 واحد ویتامین d  و افراد بالای رده 70 روزانه 800 واحد توصیه می شود. ولی چنان چه فردی دچار کمبود شدید ویتامین دی شده باشد، طبق نظر متخصص و پزشک وی مصرف 4000 واحد نیز توصیه می گردد.

نور خورشید منبع ویتامین D

 نورآفتاب بهترین منبع  برای جذب ویتامین دی به بدن است. سه روز در هفته و هر بار به مدت 15 دقیقه در مقابل آفتاب قرار بگیرید. از این نعمت الهی بهره مند شده و سلامت روح و جسم خود را به راحتی و بدون صرف هزینه ای تامین کنید. جهان هستی سرشار از نعمت و رحمانیت الهی است برای داشتن زندگی سالم از آن ها بهره ببریم.

به طورکلی بدن انسان برای حفظ سلامتی خود به همه چیز به اندازه کافی نیاز دارد. ویتامین ها و پروتئین ها نیز از جمله موارد مهم در این زمینه هستند. در این مقاله نیز سعی شد به اهمیت یکی از ویتامین ها تحت عنوان عوارض کمبود ویتامین D  پرداخته شود. امیدواریم با مصرف صحیح مواد غذایی مقوی و بهره مندی از نور خورشید زندگی و تنی سالم داشته باشید.  

 
آدرس زریان در سروش: ziryan1@ 
تاريخ: ۱۳۹۷/۲/۲۵

لینک کانال ما در پیام رسان سروش

نظر کاربران
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:


آخرین اخبار   







صفحه اصلی   |   نمایش گالری   |   گالری عکس   |   مهاباد   |   مشروح اخبار   |   بوکان   |   سقز   |   اخبـــار   |   کوردانه   |   پیرانشهر   |   درباره ما   |   ارتباط با ما   |   ورود
تمام حقوق سایت متعلق به وب سایت زریان می باشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.

طراحی و اجرا توسط: وب باکس پورتال